Rozhovor Marie Kupčákové s Janem Amosem Komenským v roce 2021


Zdroj: Kupčáková, M. Imaginární rozhovor Marie Kupčákové s Janem Amosem Komenským. In časopis Průvodce společným vzděláváním, listopad/2021. Nakladatelství FORUM, s. r. o.

Kupčáková a Komenský. Ilustrace Vladimír Chalupa.
Kupčáková a Komenský. Ilustrace Vladimír Chalupa.

Spojovací texty v rozhovoru jsou kurzívou. Komenského citáty (standardním fontem) byly čerpány z těchto zdrojů:

(VV) Komenský, J. A. Vševýchova. Státní nakladatelství. Praha 1948. Přeložil J. Hendrich.

(VN) Komenský, J. A. Všenáprava. Orbis. Praha 1950. Přeložil J. Hendrich.

(DV) Komenský, J. A. Didaktika veliká. Dědictví Komenského. Praha 1905. Přeložil A. Krejčí.


VÁŽENÝ PANE JANE AMOSI, MOHLA BYCH VÁM, JAKO ČESKÁ UČITELKA MATEMATIKY, POLOŽIT PÁR OTÁZEK? 

Bude mi potěšením, neboť Čechy mi vždy ležely na srdci. V "Navržení krátkém o obnovení škol v Království českém" jsem vyjádřil přání, aby všechna mládež našeho národu, bohatá i chudá, obojího pohlaví, učena byla netoliko čísti a psáti, ale také znáti všelijaké božské i lidské věci. (DV/305) Copak vás dnes, po 350 letech, v Čechách trápí?

MĚ OSOBNĚ DVĚ MOŽNÁ NEPODSTATNÉ VĚCI. PŘEDNĚ POČTY HODIN.

To vůbec není nepodstatná věc. V době před mojí Didaktikou bylo pro mladé trápením, když měli každý den šest, sedm, osm hodin veřejné školy a ještě k tomu několik soukromých. A často jsme viděli, že k tomu byli zasypáváni diktáty, vypracováním cvičení, učením se zpaměti až do omrzení, ba až k šílenství. (DV/160) Nelze trpět, aby nějaká škola byla robotárnou nebo duševní rasovnou. (VN/213) Tak tomu snad ve XXI. století už není. Kdyby snad ano, pak opakuji: Nechť jsou veřejnému vzdělávání věnovány denně pouze čtyři hodiny: dvě dopoledne, dvě odpoledne. Ostatní lze s prospěchem užíti k domácím pracím nebo k nějakému zotavení. (DV/326)

A vaše druhá věc?

VÁHA ŠKOLNÍ BRAŠNY. SEDMILETÝ ŽÁK TOTIŽ DNES NESE NA ZÁDECH DO ŠKOLY 4,5 KG, TŘINÁCTILETÝ 7,5 KG.

To je přece nemyslitelné. Školské knížky mají být nečetné a stručné, počtem a tloušťkou neodstrašující, nepostrádající ničeho potřebného, nezatížené žádnými zbytečnostmi. Velikou spoustou řečí nacpávati hlavy není k žádné potřebě. Lepší v měšci jeden peníz zlatý nežli sto olověných. (DV/219) Už Seneka si posteskl: Potřebné neznáme, poněvadž jsme se naučili nepotřebnému. (VV/86-87)

SNAD VAŠE NÁZORY NĚKDO V ČECHÁCH VYSLYŠÍ. PANE UČITELI, JE VE VAŠEM ROZSÁHLÉM DÍLE TAKÉ ZMÍNKA O MATEMATICE?

Samozřejmě, několikrát. Obory matematické doporučujeme vykládati mládeži hned od začátku. (VV/163) Matematika je základem všeho. Aritmetika, geometrie a statika musí být probírány na všech obecných školách. Bez znalosti čísel, měr a vah není možno zpytovat tajemství světa. Tyto tři obory jsou prostě pro všechny lidi k jejich rozumovému životu nezbytné. Jsou brusem rozumu, klíčem moudrosti a nejčestnějším zaměstnáním. (VV/179)

VEŘEJNOST NÁM OBČAS VYČÍTÁ, ŽE JE ŠKOLNÍ MATEMATIKA TĚŽKÁ ...

Ale ne. Hoši jsou velmi chápaví pro tyto obory. Ty, pokud se dobře vyučují, nepřesahují chápavost mladých, neboť je při nich možno též kreslit a názorně ukazovat. Dej hochu do ruky pravítko, kružítko, váhu, znaky čísel, měr a vah - a budeš koukat! (VV/163)

...A ŽE ŽÁKY UČÍME TO, CO NENÍ V DOSPĚLOSTI POTŘEBA.

Vězte, že studium matematiky, tedy ony věci, které se obírají čísly a velikostmi a spočívají více na smyslech (proto jsou snazší a spolehlivější), upevňují představivost a připravují nás i k jinému, vzdálenějšímu cíli. (DV/336) Matematické obory nevšedně povzbuzují a bystří naši chápavost všeho ostatního. I staří filozofové začínali svá studia těmito obory. Odtud také název matematika, tj. učení prvního řádu. (VV/163)

PANE UČITELI, A CO MATEMATICKÁ TERMINOLOGIE? MÁME BÝT PŘÍSNÍ NA MALÉHO ŽÁKA, KDYŽ TŘEBA ŘEKNE "KOLEČKO" MÍSTO "KRUH"?

Ale kdež. Vzdělanci ať si podrží svoje, my se chceme postarat o nevzdělané, totiž abychom nemluvili cizími ústy a cizozemským jazykem. (DV/326)

ČASTO JE CITOVÁN VÁŠ VÝROK "BUDIŽ UČITELŮM ZLATÝM PRAVIDLEM, ABY VŠE BYLO PŘEDVÁDĚNO SMYSLŮM, KOLIKA MOŽNO". (DV/219)

Ano. Začátek poznání se vždy musí díti od smyslů. Neboť nic není v mysli, co by nebylo napřed ve smyslech. (DV/230) Vykládat něco malým dětem je nesnadné, zato je snadné jim předvádět přímo věci, ty ukazovat a pojmenovat. Takto si zvyknou opírat se ve všem o svůj vlastní úsudek. (VV/152)

VE SVÉM DÍLE ZMIŇUJETE I CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ.

Samozřejmě. Podstatou dlouhověkosti je nežít v zahálce, nýbrž stále být v horlivé práci. (VV/236) Celý život je škola. Tedy také jeho střední část, ba tato část hlavně, neboť předešlé věkové stupně a školy byly toliko stupně na cestě sem. Pojďte tedy, mladí mužové vyšlí ze škol, a učte se býti plavci už přímo na moři života a životních úkolů! (VV/214)

DOVOLTE MI PROSÍM JEŠTĚ OTÁZKU K VAŠÍ DIDAKTICE: JAKO PRVNÍ JSTE POUŽIL, JAK ŘÍKÁTE, "PLNOU METODU". CO TÍM MÁME ROZUMĚT?

Plnou metodou rozumím ustavičné spojování analýzy, syntézy a tzv. "synkrise". Analýza je rozebírání celku v jeho části, což je první a nejhlubší základ každého poznání. Toto rozebírání nemůže být jakékoliv, ale přesné. Syntéza je pak sestavení částí v celek. Jsou-li částice uvedeny v náležitý řád a spolu spojeny, hned ukáží svůj užitek. A "synkrise" (jak říkám já) je náležité srovnání (porovnání) částí s částmi a celků s celky. Neboť rozumět věcem jednotlivě je cosi zlomkovitého, ale rozumět souladu věcí a společným vztahům mezi vším, to je teprve něco, co vnáší v mysl jasné a po všem se rozlévající světlo.(VV/107)

DĚKUJI VÁM ZA VYSVĚTLENÍ. SROVNÁVACÍ METODĚ TEDY ODPOVÍDÁ I PRÁCE SE STAVEBNICÍ, TŘEBA S OBLÍBENOU MAGFORMERS? MYSLÍM, ŽE TA NAPLŇUJE VAŠE ZNÁMÉ HESLO "ŠKOLA HROU!" BEZE ZBYTKU...

Do jisté míry máte pravdu, ale takto zjednodušeně jsem ono heslo nemyslel. Své didaktice jsem vetknul trojí cíl: univerzálnost, jednoduchost a dobrovolnost. Aby se učili všichni všemu a všestranně, lahodně a příjemně, takřka hrou, takže by se celému úkonu lidské výchovy mohlo dáti jméno Škola hrou. (VV/104) Přitom učit všestranně znamená učit tak, abys také naučil. To se děje ustavičnou souběžností trojího jsoucna, tj. cvičením mysli, řeči a ruky. (VV/106)

Tajemství své metody spatřuji právě v tom, že žák spolu s věcmi poznává i jejich názvy, že je vyslovuje, vztahy slovně (třeba polohlasem) formuluje. Tedy ani práce se stavebnicí Magformers by neměla být jen "tichou geometrií". Je dobře, že NÁZORNÉ, OBRÁZKOVÉ české výukové karty k této stavebnici obsahují i odborná názvosloví.

PANE UČITELI JANE AMOSI KOMENSKÝ, MOC VÁM DĚKUJEME ZA VAŠE MOUDRÁ SLOVA I ZA CELÉ VAŠE NESMRTELNÉ DÍLO.

© 2021 Marie Kupčáková
papirovemodely@centrum.cz
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky