Modely v geometrii
NEJPRVE O SMYSLECH
Nihil est in intellectu, quod non ante fuerit in sensu.
[Komenský, J.A. Didaktika veliká. 1905]
Komenského věty "budiž učitelům zlatým pravidlem, aby všecko bylo předváděno smyslům, kolika možno" a "nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslu" odříká u státnic snad každý student učitelství. Avšak pozor! V Orbis senzualium pictus myslitel uvádí smyslů osm, ve vyobrazeních jsou pak označeny čísly 1-8. Vnější smysly jsou zřejmé, u vnitřních Komenský předpokládal jisté umístění v mozku.
Vnější smysly 1 zrak 2 sluch 3 čich 4 chuť 5 hmat
Vnitřní smysly 6 přemýšlení 7 smysl pospolný 8 paměť
Při studiu geometrie použijeme určitě tři vnější smysly. (Až na ty, co snědli veškerou moudrost světa, ti možná využijí i čich a chuť.) Chci zde však vyzvednout smysly vnitřní, neboť bez přemýšlení, paměti a pospolitosti se skutečně neobejdeme. Komenský by například určitě nerušil frontální výuku. Pedagog a žáci podle něho pracují pospolu, rozvíjejí a využívají onen tajemný smysl pospolný. Porušení tohoto principu by bylo zcela v rozporu s didaktickými postupy, které na různých místech své Didaktiky veliké zmiňuje.
Pospolitost nenahradí ani sebelepší OnLine škola.
Všechny v dalším textu pro učitele uvedené způsoby modelování provádíme za vzájemné spolupráce, vedeme dialogy, experimentujeme a komentujeme. Využíváme smyslů, kolika jen možno.
Zpět na články.