Modely v geometrii

NEJPRVE O SMYSLECH

Nihil est in intellectu, quod non ante fuerit in sensu.
[Komenský, J.A. Didaktika veliká. 1905]

Komenského věty "budiž učitelům zlatým pravidlem, aby všecko bylo předváděno smyslům, kolika možno" a "nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslu" odříká u státnic snad každý student učitelství. Avšak pozor! V Orbis senzualium pictus myslitel uvádí smyslů osm, ve vyobrazeních jsou pak označeny čísly 1-8. Vnější smysly jsou zřejmé, u vnitřních Komenský předpokládal jisté umístění v mozku.

Orbis senzualium pictus, SMYSLY. Komenský, J. A. Machart, 2012
Orbis senzualium pictus, SMYSLY. Komenský, J. A. Machart, 2012

Vnější smysly      1 zrak   2 sluch   3 čich   4 chuť   5 hmat  

Vnitřní smysly     6 přemýšlení   7 smysl pospolný   8 paměť 

Při studiu geometrie použijeme určitě tři vnější smysly. (Až na ty, co snědli veškerou moudrost světa, ti možná využijí i čich a chuť.) Chci zde však vyzvednout smysly vnitřní, neboť bez přemýšlení, paměti pospolitosti se skutečně neobejdeme. Komenský by například určitě nerušil frontální výuku. Pedagog a žáci podle něho pracují pospolu, rozvíjejí a využívají onen tajemný smysl pospolný. Porušení tohoto principu by bylo zcela v rozporu s didaktickými postupy, které na různých místech své Didaktiky veliké zmiňuje.

Pospolitost nenahradí ani sebelepší OnLine škola

Všechny v dalším textu pro učitele uvedené způsoby modelování provádíme za vzájemné spolupráce, vedeme dialogy, experimentujeme a komentujeme. Využíváme smyslů, kolika jen možno.

Zpět na články.

© 2021 Marie Kupčáková
papirovemodely@centrum.cz
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky